
Peter de Graaff, 1961, opgeleid aan de Rijksacademie voor beeldende kunsten Amsterdam speelt in zijn werk met lagen en verborgen vormen die zich openbaren als je de tijd neemt te kijken, de diepte in te gaan.
De gelaagde texturen geven het effect van een gobelin of een vacht die de vervreemding versterken. Er zijn grote olieverf stukken te zien, sommigen tot 2 meter breed, maar ook een paar beschilderde prints met epoxylaag.
In de schilderachtige, romantische schilderijen staat vaak het interieur centraal, soms met alleen meubels en objecten in zijn laatste schilderijen staan de mensen centraal. De taferelen zijn gebaseerd op foto’s van historische scene’s en interieurs die hij scant bewerkt op de computer. Hiermee gaat hij schilderen in vele lagen, kleuren en vele toetsen. Zo zijn er vluchtig geschilderde bomen en planten, maar ook fijn geschilderde decoratieve elementen; patronen als van kant of bloemenbehang
Het zoeken en vinden van de kunstenaar laat zich lezen in zijn werken. In recente schilderijen zien we figuren tegen een onderschildering waarin een ruitpatroon van witte banden het voornaamste thema is. Een opmerkelijk tweetal zijn de werken met ver achterover gebogen acrobaten, waarin de figuren krachtig in zwart-wit zijn weergegeven en er als kleur slechts een wazig zachtgroen wordt gebruikt. De schilderijen van de Graaff bewegen tussen figuratie en abstractie en geven ruimte voor de beschouwer om te reizen, te ontdekken en te vinden.
Serie Manoeuvres
Beton wordt door de Graaff gepresenteerd als een vorm terwijl het in ons leven overal zichtbaar en onzichtbaar om ons heen is.
Men ervaart het beton maar ziet het niet meer.
Het beton van de Graaff is gegoten in veelal dagelijkse vormen. Vormen die net als muren niet praten…hij noemt dat zijn poëzie.
De figuren die erin gegoten zijn kunnen niks zeggen ervaren alleen maar.
Het contrast is veelzeggend: het grijs van het beton, de hardheid, tegenover het gekleurde en kwetsbare porselein.
De combinaties die de Graaf maakt zijn observaties van alledag observaties en ervaringen van dichtbij.
De beeldjes die in verzamelingen voorkomen en we kennen en herkennen.
De meeste werken horen aan de muur te hangen en komen voort uit de driedimensionale vormen die voortvloeien uit de serie manoeuvres die door het hele oeuvre van het werk van de Graaff heen spelen.
Nu dan helemaal drie dimensionaal maar wel nog hangend aan de muur. Schilderen met vorm doormiddel van beton en bestaande (alledaagse) beelden in porselein, plastic of pluche.
De hoogte waarop het werk wordt gepresenteerd nodigt uit om er langer en intenser naar te kijken zelfs door de knieën te gaan als je de essentie van het beeld wil vatten. Hij verafschuwt nu eenmaal de gemiddelde kijktijd van de bezoeker van 13 seconde per werk in tentoonstellingen.
De keuze voor de barokke beelden in porselein komt direct voort uit het schilderwerk van de Graaff waarin hij barokke interieurs op groot formaat combineert met abstracte vlakken en weelderige natuur in een gelaagd samenspel van vorm, kleur en contrast.
De ruimte die zijn schilderijen, de manoeuvres en nu in de manoeuvres in mixed media in beton bevatten, houden alle ruimte voor interpretatie voor de beschouwer. Het werk van de Graaff kan je elke dag opnieuw ervaren.
Peter de Graaff
Geboren 1961, Utrecht, NL Woont in Amstelveen en werkt in Amsterdam
Peter de Graaff is een schilder tout-court.
Met zijn werken ontstaan verhalen door de vele lagen die op het werk worden aangebracht.
De inhoud van zijn werk is de ondoorgrondelijke en eeuwige schoonheid van het schilderen zelf. Hij staat dus haaks op de gangbare hedendaagse trends.
Hij heeft weinig boodschap aan de geveinsde maatschappelijk- historisch geladen thema’s of aan het oprakelen van verdrongen herinneringsbeelden die bijna al zijn schilderende generatiegenoten bezig houden.
Hij wil de mensheid niet wijzen op zijn leeg bestaan en heeft lak aan spektakel.
Peter de Graaff is geïnteresseerd in het avontuur en mysterie van de taal die schilderkunst heet.
Schilderen is voor Peter de Graaff een risicovolle onderneming die niet steeds kan slagen. De onbezonnenheid waarmee Peter de Graaff te werk gaat resulteert dan ook zelden in een vreemde smaak.
Wanneer echter alle stukken van het schilderachtige alfabet samenvallen met de bedoelingen van de kunstenaar ontstaat voor de bereidwillige toeschouwer een moment van vernieuwde intense ervaring.
Paintings
In zijn schilderijen staat vaak het interieur centraal. Deze voorstellingen zijn gebaseerd op foto’s van historische interieurs waar hij met een kopieerapparaat kopij van maakt.
Die kopieën functioneren als een soort eerste schets, in aanzet voor het toekomstige schilderij. Bij de aanbreng van verf en kleur ontwikkelt langzaam het definitieve motief en ontstaat het uiteindelijke schilderij. Hierbij maakt Peter de Graaff op een onstuimige manier gebruik van het volledig eeuwenoude vocabularium van de schilderkunst.
De spanningsvelden tussen verf en oppervlak, vluchtige toets en langzame lijn, compositie en kleur, tekenen en schilderen, beweging en rust, licht en donker, structurele vlakken en decoratie, …. Worden behoedzaam geëvalueerd in de zoektocht naar een plausibele harmonie en het ultieme schilderij.
Curriculum
Opleiding
1990-1992 Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam
Solotentoonstellingen
2015 to add , galerie Albus Lux , Roosendaal
2013 Labeur, 12 keramiek schilderijen in trottoir, Aalbeke België
2012 Do we know how a empty room likes, Galerie Albus Lux, Roosendaal
2011 Album, Galerie Albus Lux, Roosendaal
2011 Signature, Hotel artemis, Amsterdam
2010 Still i look to find a reason, Suzanne Biederberg Gallery, Amsterdam
2008 Gobelins & Manoeuvres, Van Wijngaarden Hakkens, Amsterdam
2006 Picture This! 4, Museum d’Hondt- Dhaenens, Deurle, B
2006 Remember the promise you made, Van Wijngaarden Hakkens, Amsterdam
2005 Tussentijds, Museum Elizabeth Wees- huis, Culemborg
2004 A different way, Galerie Martin van Zomeren, Amsterdam
2002 It must be love, Galerie Podion, Amsterdam
2000 Pappa America (New Paintings), Galerie Clara Rainhorn, Brussel, B
1997 Voor Eric, Crown – Joost Declerq galerie, Brussel, B
Groepstentoonstellingen
2015 Under cover with ellert haytema, Suzanne Biederberg Galery .
2013 New Artists, Red Penguin Art Galery, Marbella Spanje
2013 Four, Consort Architects, Rotterdam
2012 Peter de Graaff invites 21 artists ‘group manoeuvres’, Suzanne Biederberg Galery, Amsterdam
2012 Step Right In, Again, Suzanne Biederberg Galery, Amsterdam
2010 Rijksakademie artists endownment fund, Sotheby’s, Amsterdam
2008 Art Garden Party II, Museum d’Hondt- Dhaenens, Deurle, België
2008 Art Amsterdam, Van Wijngaarden Hakkens, Amsterdam
2006 Home is where the Art is,
Van Wijngaarden Hakkens, Amsterdam
2005 Schredder, Galerie Martin van Zomeren, Amsterdam
2003 Rotterdam meets Amsterdam in court, Gerechtsgebouw, Rotterdam
2002 Koningseiland, 1000 Eilandenrijk, Noord-Holland
2002 Bouwen, Lek Art, Culemborg
2000 11 paintngs in a concert, Concertgebouw,Amsterdam
1999 Graaff & Wiersema, Prive Domein, Deurne
1998 Voor Hank, Radboud Ziekenhuis, Nijmegen
1997 Binnen Buiten, Nova Zembla, ’s-Hertogenbosch
1997 Neighbours, Galerie Joost Declerq, Scharpoort Knokke-Heist, België
1996 Het venijn van de Muze, Collectie Pynenburg, Stedelijke Museum, Roermond
1996 Collectie Océ van der Grinten, Bonnefanten Museum, Maastricht
donderdag – zaterdag 11.00 – 17.30
1e zondag vd maand 13.00 – 17.00
en natuurlijk op afspraak.
Galerie Année © 2023 All Rights Reserved