Peter de Graaff

Peter de Graaff, 1961, opgeleid aan de Rijksacademie voor beeldende kunsten Amsterdam speelt in zijn werk met lagen en verborgen vormen die zich openbaren als je de tijd neemt te kijken, de diepte in te gaan.

De gelaagde texturen geven het effect van een gobelin of een vacht die de vervreemding versterken. Er zijn grote olieverf stukken te zien, sommigen tot 2 meter breed, maar ook een paar beschilderde prints met epoxylaag.

In de schilderachtige, romantische schilderijen staat vaak het interieur centraal, soms met alleen meubels en objecten in zijn laatste schilderijen staan de mensen centraal. De taferelen zijn gebaseerd op foto’s van historische scene’s en interieurs die hij scant bewerkt op de computer. Hiermee gaat hij schilderen in vele lagen, kleuren en vele toetsen. Zo zijn er vluchtig geschilderde bomen en planten, maar ook fijn geschilderde decoratieve elementen; patronen als van kant of bloemenbehang

Het zoeken en vinden van de kunstenaar laat zich lezen in zijn werken. In recente schilderijen zien we figuren tegen een onderschildering waarin een ruitpatroon van witte banden het voornaamste thema is.  Een opmerkelijk tweetal zijn de werken met ver achterover gebogen acrobaten, waarin de figuren krachtig in zwart-wit zijn weergegeven en er als kleur slechts een wazig zachtgroen wordt gebruikt. De schilderijen van de Graaff bewegen tussen figuratie en abstractie en geven ruimte voor de beschouwer om te reizen, te ontdekken en te vinden.

Serie Manoeuvres 

Beton wordt door de Graaff gepresenteerd als een vorm terwijl het in ons leven overal zichtbaar en onzichtbaar om ons heen is.

Men ervaart het beton maar ziet het niet meer.

Het beton van de Graaff is gegoten in veelal dagelijkse vormen. Vormen die net als muren niet praten…hij noemt dat zijn poëzie. 

De figuren die erin gegoten zijn kunnen niks zeggen ervaren alleen maar.

Het contrast is veelzeggend: het grijs van het beton, de hardheid, tegenover het gekleurde en kwetsbare porselein.

De combinaties die de Graaf maakt zijn observaties van alledag observaties en ervaringen van dichtbij. 

De beeldjes die in verzamelingen voorkomen en we kennen en herkennen.

De meeste werken horen aan de muur te hangen en komen voort uit de driedimensionale vormen die voortvloeien uit de serie manoeuvres die door het hele oeuvre van het werk van de Graaff heen spelen. 

Nu dan helemaal drie dimensionaal maar wel nog hangend aan de muur. Schilderen met vorm doormiddel van beton en bestaande (alledaagse) beelden in porselein, plastic of pluche.

De hoogte waarop het werk wordt gepresenteerd nodigt uit om er langer en intenser naar te kijken zelfs door de knieën te gaan als je de essentie van het beeld wil vatten.  Hij verafschuwt nu eenmaal de gemiddelde kijktijd van de bezoeker van 13 seconde per werk in tentoonstellingen.

De keuze voor de barokke beelden in porselein komt direct voort uit het schilderwerk van de Graaff waarin hij barokke interieurs op groot formaat combineert met abstracte vlakken en weelderige natuur in een gelaagd samenspel van vorm, kleur en contrast. 

De ruimte die zijn schilderijen, de manoeuvres en nu in de manoeuvres in mixed media in beton bevatten, houden alle ruimte voor interpretatie voor de beschouwer. Het werk van de Graaff kan je elke dag opnieuw ervaren.

https://www.galerieannee.nl/info/cv-peter-de-graaff/

Peter de Graaff