Wie ooit Scandinavië heeft bezocht, kent de unieke sfeer en schoonheid van het licht en de overweldigende natuur. Het is niet verwonderlijk dat die relatie tussen ruimte en licht veel kunstenaars heeft geïnspireerd. Ook in de schilderijen van de Zweedse kunstenares Malin Persson (geb. 1978, Gränna) spelen licht en ruimte een grote rol.
Haar landschappen worden gedomineerd door elementaire relaties; daarnaast speelt het aspect van onvoorspelbare schoonheid een rol. Perssons olieverfschilderijen tonen donkere Scandinavische bossen en meren, die ze vaak bedekt onder abstracte lagen van geschilderde ruiten of cirkels. De paradox van figuratieve en abstracte beelden stelt de kijker in staat om het landschap opnieuw te interpreteren.
In het schilderij ‘Dive Into the Green’ onthult het verfoppervlak de natuurlijke contouren en kleuren van een meer – het spiegelende water, het stuivende kroos – die vervagen tot een wazig, bijna sinister droomlandschap. Er ontstaat een picturale spanning die, wanneer men Perssons werk in een bredere context bekijkt, vaak doet denken aan de totaliteit van natuurlijke elementen in het oeuvre van klassieke landschapsschilders zoals Jacob van Ruisdael, Caspar David Friedrich, John Constable en Claude Monet. Deze referentie aan figuratieve gelijkenissen heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een modernistisch idioom; een stijl die steeds abstracter en analytischer wordt. Het resultaat is een eigen benadering die niet alleen het landschap zelf toont, maar ook de herinnering eraan – een herinnering die wordt ontleed en opnieuw samengesteld. De uiteenlopende manieren waarop deze herinnering aan dezelfde ruimtelijkheid op het doek wordt geprojecteerd, vertoont parallellen met filosofische pogingen om de relatie tussen geest en ruimte te begrijpen. Dit verlangen om opnieuw het moment te vangen, valt zichtbaar te herleiden tot de jeugdherinneringen van de kunstenares aan het Zweedse landschap.
“Het bos is geen plek waar je namen hebt op de paden die je in de straten van de stad hebt. Je maakt je eigen paden en namen. Soms heb je een kaart van verschillende gebieden en kun je ervoor kiezen om deze kaart te gebruiken. Maar waar ik van hou, is verdwalen uit het systeem waarvan we denken dat het van ons is. Hetzelfde gevoel krijg ik als ik schilder en de tijd vergeet.”
Malin Persson studeerde aan Örebro Art school (1998-2000), Rietveld Academie (2000 – 2003 ) en Rijksacademie van beeldende kunsten (2005 / 2006 ). In 2007 won zij de koninklijke prijs voor Vrije Schilderkunst.
donderdag – zaterdag 11.00 – 17.30
1e zondag vd maand 13.00 – 17.00
en natuurlijk op afspraak.
Galerie Année © 2025 All Rights Reserved