Tamara Giesberts  Grand cafe Noordwijk

Expositie Ruimte van 13 april tot en met 18 mei 2019 Galerie Année

Architectuur, de gebouwde omgeving als getuige en symbool van de tijd en het leven, heeft mijn niet aflatende interesse. 

De zon, het licht, strijkt erlangs en geeft de tijd aan. Op dít moment is de ruimte leeg. De ruimtes bieden perspectief op andere ruimtes door deuren of openingen in de muur. Door de diepte en de sporen van huiselijkheid en waardigheid werken de ruimtes uitnodigend. Er waren anderen, er zullen anderen zijn. De indicatie van menselijke aanwezigheid stimuleert verwachting en verlangen, maar de spanning die gepaard kan gaan met interactie (in de vorm van competitie, aantrekking en afwijzing), kan er ook voor zorgen dat het uitblijven van contact als opluchting ervaren wordt.  

Een gebouw – bewoond of verlaten – is een stille getuige, die de sporen draagt van geschiedenissen en verhalen van anderen. De “ontmoeting” met deze anderen confronteert ons met onze eigen onvermijdelijke eindigheid, wat de beruchte existentiële angst met zich meebrengt. Een strategie om met onze meedogenloze vergankelijkheid te dealen is het te negeren en afleiding te zoeken in consumptie of aanzien. “Our home is our castle” beschermt ons tegen het oneindige buiten en de onbekende toekomst, het is de laatste schil waarin we controle lijken te hebben, door te bouwen, reconstrueren, decoreren. Maar bescherming is alleen nodig als sprake is van een bedreiging, daardoor is het inherent aan de bedreiging: een comfortabel verblijf is een constante herinnering aan de passerende tijd en de alleen-heid van elk mens. 

Gebouwen impliceren niet alleen de bedreiging/angst (de passerende tijd en onze alleen-heid), maar zij belichamen, paradoxaal, de bescherming (afleiding). 

Ik ben gefascineerd door steden en gebouwen, het gebouwde, daarom ben ik in Delft architectuur gaan studeren en ik heb lange tijd als architect gewerkt. De uiterlijkheid van mijn beeldend werk is realistisch, met interventies vanuit fictie. Door het spel met perspectief en een apart kleurgebruik, waarbij de acrylverf, afwisselend opaque of transparant, in lagen is opgebracht, is het steeds herkenbaar. 

Ik heb onder andere in Philadelphia (VS) geëxposeerd, en regelmatig is mijn werk te zien in mijn vaste galeries te Heidelberg, Duitsland (www.kunst2.de) en in Den Haag (www.kunstzaalvanheijningen.nl).

Tamara Giesberts